Welcome, Guest. Please Login or Register.
May 02, 2024, 06:45:39 AM
Home Help Search Log in Register
News: If you are still using YaBB SE, please consider upgrading to SMF as soon as possible.

YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  Loggning av IP-adress fungerar ej « previous next »
Pages: [1] Reply Ignore Print
Author Topic: Loggning av IP-adress fungerar ej  (Read 2329 times)
H.Samuelsson
Noobie
*
Posts: 9


Webmaster for SWCK

hsamuelsson WWW
Loggning av IP-adress fungerar ej
« on: February 11, 2003, 05:49:04 PM »
Reply with quote

Upptäkte när jag började testa ett nyinstallerat forum (ver. 1.5.0, installerat via automatiska install.php) att IP-loggningen resulterade i att jag som admin ser IP-numret 127.0.0.1 när jag och en testperson utan behörigheter skickar in ett inlägg.

Detta är för mig oacceptabellt att det kan ske då jag har ett krav att kunna spåra alla inlägg i forumet.

Tittar jag i accesloggen är endast några klickningar på forumet registrerat med rätt IP-nummer. 80% kommer från den 'okända' 127.0.0.1  :-\

Är detta ett känt fel ???

Var ska man börja leta efter felet ?
Logged

Regards/MVH
H. Samuelsson
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Loggning av IP-adress fungerar ej
« Reply #1 on: February 11, 2003, 06:34:09 PM »
Reply with quote

Det beror på servern. 127.0.0.1 brukar det resultera i om servern kör Squid eller andra liknande proxy-programvaror.

Prova att byta ut alla förekomster av "REMOTE_ADDR" i PHP-filerna i katalogen /Sources mot "HTTP_X_FORWARDED_FOR".

Dessutom, vilken version av PHP kör du? Såna här fel kan också uppstå om du har äldre versioner än 4.1.0, eftersom de bytte metod för att avläsa miljövariabler i den versionen av PHP.
Logged
H.Samuelsson
Noobie
*
Posts: 9


Webmaster for SWCK

hsamuelsson WWW
Re:Loggning av IP-adress fungerar ej
« Reply #2 on: February 11, 2003, 09:47:24 PM »
Reply with quote

Hmmm, kom på att routern på det företag jag satt på skulle kopplas om till en annan leverantör av Internet just denna kväll. Kansk edet som spökar.
IP-adresserna skulle med andra ord bytas.
Sedan kan det vara så att dom passade på att ändra på proxyn som annars är hårt inställd så att man inte kan göra annat än läsa på sidorna på Internet. Streeming och Java-applets är inte tillåtna.

Testade hemma och då fungerade det normalt igen.

Tack för svar  :D
Logged

Regards/MVH
H. Samuelsson
H.Samuelsson
Noobie
*
Posts: 9


Webmaster for SWCK

hsamuelsson WWW
Re:Loggning av IP-adress fungerar ej
« Reply #3 on: February 12, 2003, 06:09:59 AM »
Reply with quote

Testade idag ifrån jobbet ännu en gång och det vart samma resultat att IP-adressen visade 127.0.0.1

Gjorde ett testinlägg i det aktiva forumet som använder sig av CGI YaBB SP1.1
Där fungera det utan problem. Vill inte klaga men tycker att PHP-ver. borde klara detta minst lika bra  :-\

Ska testa enl. det förslag du gett angående byta "REMOTE_ADDR" mot "HTTP_X_FORWARDED_FOR".
Hoppas detta fungerar.

Ver. på PHP på servern är 4.2.3 (Zend: 1.2.0) via Apache varav servern kör FreeBSD som Op-sys.
Logged

Regards/MVH
H. Samuelsson
H.Samuelsson
Noobie
*
Posts: 9


Webmaster for SWCK

hsamuelsson WWW
Re:Loggning av IP-adress fungerar ej
« Reply #4 on: February 12, 2003, 08:05:43 AM »
Reply with quote

Vart inte klokare av att ändra variblerna så jag kollade upp vilka varibler so fungerar på servern.

Du hade rätt angående proxyn.
HTTP_VIA ger som svar: 1.0 v2:3128 (Squid/2.4.STABLE6)

HTTP_X_FORWARDED_FOR ger som svar: 127.0.0.1

REMOTE_ADDR ger som svar: rätt IP-adress (Vill inte ange den pga säkerhetsrisk.

Detta resultat verkar konstigt då YaBB SE använder REMOTE_ADDR i sin kod. Den borde ge rätt IP i mitt forum. Men ändå blir det fel  ???

Det måste vara en bugg i YaBB SE som gör att det inte fungerar med REMOTE_ADDR med det går bra att använda samma metod i ett annat PHP-skript. :-\

Trots Squid proxy så fungerar IP-spårning bra i en webbshop som använder REMOTE_ADDR.
Logged

Regards/MVH
H. Samuelsson
Pages: [1] Reply Ignore Print 
YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  Loggning av IP-adress fungerar ej « previous - next »
 


Powered by MySQL Powered by PHP YaBB SE Community | Powered by YaBB SE
© 2001-2003, YaBB SE Dev Team. All Rights Reserved.
SMF 2.1.4 © 2023, Simple Machines
Valid XHTML 1.0! Valid CSS

Page created in 0.014 seconds with 19 queries.