Welcome, Guest. Please Login or Register.
May 02, 2024, 10:17:41 AM
Home Help Search Log in Register
News: If you are still using YaBB SE, please consider upgrading to SMF as soon as possible.

YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  Tips om hacking « previous next »
Pages: [1] Reply Ignore Print
Author Topic: Tips om hacking  (Read 2418 times)
bergenhiphop
Noobie
*
Posts: 15


I'm a llama!

WWW
Tips om hacking
« on: February 10, 2003, 10:29:43 PM »
Reply with quote

Forumet mitt har blitt hacket nå 5-6 ganger iløpet av en uke. Det eneste han som hacker gjør e å "slette forumet" og legge igjen en beskjed når vi går på forumet.. altså det kommer opp en helt hvit side der det feks står "Perfekt Kriminalitet (oversatt på norsk)"

Hver gang eg installerer forumet på nytt har han klart å hacke seg inn på forumet igjen dagen etter med en ny melding..

Så mitt spørsmål e: e det noen som har noen tips om ka eg kan gjøre for at han ikkje skal klare å hacke seg innpå igjen?

MVH
webmaster - bergenhiphop.com
Logged

Are
Noobie
*
Posts: 14


Re:Tips om hacking
« Reply #1 on: February 10, 2003, 11:43:11 PM »
Reply with quote

Sjekk denne du tenker jeg...

http://www.yabbse.org/community/index.php?board=9;action=display;threadid=17919
Logged
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Tips om hacking
« Reply #2 on: February 10, 2003, 11:47:29 PM »
Reply with quote

Först och främst, har du gjort säkerhetsändringarna som administratörerna varnat för i det här ämnet? Om du inte gjort det, så gör det omedelbart.

Jag känner inte till några kända säkerhetshål förutom det, så chansen är nog stor att det är det som hackern utnyttjat.

För det andra, efter att du installerat om allting igen, se till så att hackern inte lagt till några egna konton i databasen. Kolla medlemslistan för ditt forum, och se så att det inte finns några administratörs-konton som du inte känner igen.

För det tredje kan det vara en bra idé att byta lösenord till ditt admin-konto och till MySQL-databasen. Det är möjligt att hackern första gången han hackade ditt forum har lyckats att komma åt dessa, så se till att byta lösenord till framförallt MySQL-databasen så att han inte kan göra det igen.
Logged
Carina
Jr. Member
**
Posts: 97


I'm new here...

Re:Tips om hacking
« Reply #3 on: February 10, 2003, 11:48:23 PM »
Reply with quote

Quote from: Are on February 10, 2003, 11:43:11 PM
Sjekk denne du tenker jeg...

http://www.yabbse.org/community/index.php?board=9;action=display;threadid=17919

Japp! Skulle precis skriva detta; det här var ju ett stort säkerhetshål, tydligen...men så hann Are före. Typiskt norrmän!...alltid skall de spöa upp oss i allt!  ;)
Logged
Carina
Jr. Member
**
Posts: 97


I'm new here...

Re:Tips om hacking
« Reply #4 on: February 10, 2003, 11:51:17 PM »
Reply with quote

Näe! Omsprungen av både en norrman och en landsman! *går och lägger mig och drar ngt gammalt över huvudet*  :D
Logged
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Tips om hacking
« Reply #5 on: February 10, 2003, 11:53:29 PM »
Reply with quote

Tja, speciellt stort säkerhetshål är det inte - Det är ett litet och långsökt säkerhetshål på grund av en liten tankegroda från programmerarnas sida (Kontrollen om man är administratör innan eventuella farliga funktioner genomgörs görs efter att funktionerna laddats hellre än innan).

I det här fallet tror jag dock att det blivit ganska känt, och att folk spridit ut hur man ska utnyttja det här säkerhetshålet så att ett antal personer "roar sig" med det...
Logged
Carina
Jr. Member
**
Posts: 97


I'm new here...

Re:Tips om hacking
« Reply #6 on: February 10, 2003, 11:59:34 PM »
Reply with quote

Quote from: Daniel Hofverberg on February 10, 2003, 11:53:29 PMI det här fallet tror jag dock att det blivit ganska känt, och att folk spridit ut hur man ska utnyttja det här säkerhetshålet så att ett antal personer "roar sig" med det...
Är det inte just i den situationen ett säkerhetshål blir "stort" även om det är litet per se? Det var iaf så jag menade!

Du ser - jag kan minsann vara sträng tillbaka! (tänker på tidigare språkfilsinlägg...  ;))

Nu skall jag f.ö. prova språkfilen - och sedan förhoppningsvis sova gott.
Logged
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Tips om hacking
« Reply #7 on: February 11, 2003, 12:06:10 AM »
Reply with quote

Förvisso sant, jag menade bara att det tidigare har rapporterats om betydligt allvarligare säkerhetshål än det här...
Logged
Carina
Jr. Member
**
Posts: 97


I'm new here...

Re:Tips om hacking
« Reply #8 on: February 11, 2003, 12:06:13 AM »
Reply with quote

Quote from: Daniel Hofverberg on February 10, 2003, 11:47:29 PMFör det tredje kan det vara en bra idé att byta lösenord till ditt admin-konto och till MySQL-databasen. Det är möjligt att hackern första gången han hackade ditt forum har lyckats att komma åt dessa, så se till att byta lösenord till framförallt MySQL-databasen så att han inte kan göra det igen.

Daniel does it again - jomen, det här är väl viktigt. Jag gjorde det iaf själv när jag hade ändrat i filen. Inte för att jag direkt upplevde mig som hackad...men ändå!  :D
Logged
bergenhiphop
Noobie
*
Posts: 15


I'm a llama!

WWW
Re:Tips om hacking
« Reply #9 on: February 11, 2003, 12:09:08 AM »
Reply with quote

Takk skal dere ha.. Var når eg leste en sånn mail som en av de skriver om forumet først ble hacket.. håper det hjelper å gjøre det...
Logged

Pages: [1] Reply Ignore Print 
YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  Tips om hacking « previous - next »
 


Powered by MySQL Powered by PHP YaBB SE Community | Powered by YaBB SE
© 2001-2003, YaBB SE Dev Team. All Rights Reserved.
SMF 2.1.4 © 2023, Simple Machines
Valid XHTML 1.0! Valid CSS

Page created in 0.023 seconds with 19 queries.