Welcome, Guest. Please Login or Register.
April 18, 2024, 09:38:49 PM
Home Help Search Log in Register
News: SMF is the next generation in forum software, almost completely re-written from the ground up, make sure you don't fall for cheap imitations that suffer from feature bloat!

YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  Et par spørsmål « previous next »
Pages: [1] Reply Ignore Print
Author Topic: Et par spørsmål  (Read 6829 times)
koldnal
Full Member
***
Posts: 129


Erfaring er det navnet folk gir sine feiltrinn.

Et par spørsmål
« on: June 30, 2002, 03:06:17 AM »
Reply with quote

Er det mulig å få pop-up-melding ved privat melding (instant message)? I så fall.. hvordan?

Skulle også ha laget en chat side, finnes det en som ikke er basert på irc? Hvor finner jeg dette?

Skulle også hatt en "nye meldinger funksjon", altså.. klikke på "Nye meldinger" og man får opp alle de siste meldingene for hele forumet siden sist man var logget på?

Kalender funksjon?
Retteprogram?
 
Er det mulig å få til forskjellig bakgrunnsfarge for de forskjellige kategoriene?
Logged

koldnal
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Et par spørsmål
« Reply #1 on: July 01, 2002, 02:36:43 AM »
Reply with quote

Quote from: koldnal on June 30, 2002, 03:06:17 AMEr det mulig å få pop-up-melding ved privat melding (instant message)? I så fall.. hvordan?
Såvitt jag vet ingår det inte som standard. Däremot finns det en mod för detta, om du kollar på tavlan Completed Mods. Jag är inte säker på om den mod:en är uppdaterad för 1.4.0 än, men det är värt att kolla i alla fall.

QuoteSkulle også ha laget en chat side, finnes det en som ikke er basert på irc? Hvor finner jeg dette?
På Completed Mods-tavlan finns det en mod för att få ett PHP-chatscript att fungera med YaBB SE - Där finns information om själva scriptet.

Det finns många andra också. Exempelvis GTChat är mycket bra (ett chatscript i CGI/Perl, som använder server-push-teknik), men där finns ännu ingen integration med YaBB SE.

QuoteSkulle også hatt en "nye meldinger funksjon", altså.. klikke på "Nye meldinger" og man får opp alle de siste meldingene for hele forumet siden sist man var logget på?
Jag är nästan säker på att det finns en mod för det på Completed Mods-tavlan. Kolla bland de översta inläggen där, det ska finnas en sådan mod.

QuoteKalender funksjon?
Kalender ingår som standard i senaste versionen av YaBB SE (1.4.0), men du måste aktivera det innan det fungerar. Gå in i "Installed Mods and Settings" i admin-sektionen, och aktivera de alternativ som har med kalender att göra.

QuoteRetteprogram?
Jag antar att du med det menar rättstavning (spellchecking)? I så fall, så tror jag inte att någon sådan funktion finns än. Det har varit mycket tal om det, men problemet är att det är svårt att göra det på ett effektivt sätt utan att man använder sig av särskilda servermoduler som inte alla har installerat.
 
QuoteEr det mulig å få til forskjellig bakgrunnsfarge for de forskjellige kategoriene?
Menar du bakgrundsfärgen (bakgrunnsfargen) på huvudsidan när de olika kategorierna nämns, eller menar du färgen på de tavlorna (forumen) inom dessa kategorier? Kan du förklara?
Logged
koldnal
Full Member
***
Posts: 129


Erfaring er det navnet folk gir sine feiltrinn.

Re:Et par spørsmål
« Reply #2 on: July 01, 2002, 01:45:54 PM »
Reply with quote

Quote from: Daniel Hofverberg on July 01, 2002, 02:36:43 AM
QuoteEr det mulig å få til forskjellig bakgrunnsfarge for de forskjellige kategoriene?
Menar du bakgrundsfärgen (bakgrunnsfargen) på huvudsidan när de olika kategorierna nämns, eller menar du färgen på de tavlorna (forumen) inom dessa kategorier? Kan du förklara?
Begge deler. Bakgrunnsfargen på hver hovedkategori og bakgrunnsfargen på forumet innenfor de kategoriene.

Det er så mye å bla seg igjennom på forumet vårt (derfor jeg tidligere spurte om en funksjon hvor kun hovedkategoiene syntes) og det ville blitt litt lettere om det var forskjellige farger i bruk.
Logged

koldnal
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Et par spørsmål
« Reply #3 on: July 05, 2002, 01:39:23 AM »
Reply with quote

Att byta färger på olika tavlor/kategorier går att ordna. Det finns ingen funktion för det som standard, men det finns en mod för att göra det - På Completed Mods-tavlan här finns en mod vid namn "Set Board Templates". Med den modifieringen kan du ställa in olika template-filer för varje enskild tavla, och därmed kan du ställa in olika färger för olika tavlor.

Däremot tror jag inte att det finns något sätt att få de olika kategorierna på själva forumindex att visas i olika färger - Åtminstone inte än. Men du kan ju alltid ta och föreslå det på "Mod Ideas"-tavlan...
Logged
koldnal
Full Member
***
Posts: 129


Erfaring er det navnet folk gir sine feiltrinn.

Re:Et par spørsmål
« Reply #4 on: July 09, 2002, 11:06:11 PM »
Reply with quote

Tusen takk for all hjelpen ;D
Håper du ikke syntes jeg maser for mye.. men her er altså et spørsmål til:

Jeg skal installere en mod, har aldri gjort det før. Lurer på om jeg kan få en fremgangsmåte..

I hvilken mappe skal jeg overføre filene i på ftp'n? Og etter at jeg har overført filene.. hva da? Har sett litt inne på admin centeret at det er noen options for installasjon der, men jeg har ikke muligheten til å teste dette en annen plass (ennå) og er redd for å gjøre et eller annet dumt. Hadde vært fint med noen retningslinjer. :)
Logged

koldnal
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Et par spørsmål
« Reply #5 on: July 10, 2002, 01:51:08 AM »
Reply with quote

Inga problem...!

Det finns två slags mods för YaBB SE - De som använder sig av YaBB pak (Package Manager), och de som använder sig av BoardMod. Package Manager är så pass buggigt och osäkert plus att det inte funkar i safe-mode, så jag rekommenderar versioner för BoardMod.

Completed Mods-tavlan här finns ett thread med länk till att ladda ner BoardMod. Ladda hem och installera BoardMod någonstans på din dator.

Se till att du har YaBB SE lokalt på din hårddisk någonstans. Första gången du kör BoardMod får du ange var YaBB SE finns.

Ladda upp de modar du vill installera, och packa upp de via WinZip till mods-katalogen under BoardMod. Sen bör du kunna välja att installera den moden.

BoardMod kommer då själv att modifiera de filer i YaBB SE som behövs (oftast .php-filerna i katalogen /Sources) lokalt på hårddisken.

Efter att det är gjort, använd då FTP och ladda upp de filer som BoardMod har ändrat på (du kan gå via datumet för när filerna senast ändrades, för att se vilka filer som moden ändrat). Det innebär mest troligt en eller flera filer i katalogen /Sources under YaBB SE-katalogen, och kanske även någon enstaka fil i YaBB SE-katalogen.

När det är uppladdat så ska allt funka. Gå in i Admin-centret och under "Installed Mods and settings". Där ställer du in inställningar för alla installerade mods.

Hoppas du förstod... Om inte, säg bara till så försöker jag att förklara mer.
Logged
koldnal
Full Member
***
Posts: 129


Erfaring er det navnet folk gir sine feiltrinn.

Re:Et par spørsmål
« Reply #6 on: July 12, 2002, 06:01:37 PM »
Reply with quote

Har lastet ned boardmod og lagret hele forumet på pc'n, men et problem: Det står: path to yabb main file og at denne skal være yabb.pl eller yabb.cgi, men jeg finner ikke noen av disse...? (jeg kjører 1.3.0) har søkt i alle kataloger, men finner ikke disse noe sted. Hvilken fil er det som er "yabb main file"?

Skjønner ingenting her nå...  :-\
Logged

koldnal
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Et par spørsmål
« Reply #7 on: July 12, 2002, 06:29:55 PM »
Reply with quote

Söker den efter yabb.pl så har du nog laddat hem Boardmod för YaBB Gold (CGI-versionen) hellre än för YaBB SE.

Ladda hem antingen BoardMod SE eller den nyaste BoardMod som funkar för både YaBB och YaBB SE.

"YaBB main file" ska i det här fallet vara filen index.php i YaBB SE-katalogen.
Logged
koldnal
Full Member
***
Posts: 129


Erfaring er det navnet folk gir sine feiltrinn.

Re:Et par spørsmål
« Reply #8 on: July 12, 2002, 07:37:25 PM »
Reply with quote

Det er den nyeste som skulle ha støtte for yabb se som jeg har installert. Får prøvde boardmod se da.

Hvor finner jeg denne hen? Har lett overalt på boardmod siden og ser ingen version som heter boardmod se... ?
« Last Edit: July 12, 2002, 07:58:42 PM by koldnal » Logged

koldnal
koldnal
Full Member
***
Posts: 129


Erfaring er det navnet folk gir sine feiltrinn.

Re:Et par spørsmål
« Reply #9 on: July 12, 2002, 10:35:46 PM »
Reply with quote

Glem det, fikk det til. ;D
Logged

koldnal
Pages: [1] Reply Ignore Print 
YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  Et par spørsmål « previous - next »
 


Powered by MySQL Powered by PHP YaBB SE Community | Powered by YaBB SE
© 2001-2003, YaBB SE Dev Team. All Rights Reserved.
SMF 2.1.4 © 2023, Simple Machines
Valid XHTML 1.0! Valid CSS

Page created in 0.035 seconds with 20 queries.