Welcome, Guest. Please Login or Register.
April 20, 2024, 03:09:28 AM
Home Help Search Log in Register
News: SMF is the next generation in forum software, almost completely re-written from the ground up, make sure you don't fall for cheap imitations that suffer from feature bloat!

YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  Yabbse räknar fel på inläggen. « previous next »
Pages: [1] Reply Ignore Print
Author Topic: Yabbse räknar fel på inläggen.  (Read 3015 times)
tompa
Noobie
*
Posts: 11


I'm a llama!

Yabbse räknar fel på inläggen.
« on: February 20, 2003, 09:30:24 AM »
Reply with quote

Den listar rätt antal ämnen men antalet inlägg räknar den nästan dubbelt så många som det finns.
Är det någon känd bugg eller vad kan det bero på?

/Tompa
Logged
skoen
Longing For a Title
YaBB God
*****
Posts: 601


Official translator and local mod.

ICQ - 164554802hoyreskoen@hotmail.com WWW
Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #1 on: February 20, 2003, 12:33:47 PM »
Reply with quote

Gå inn i ditt administrator senter og se etter et alternativ som heter noe lignende som 'Tell på nytt alle forumets totaler'. Da skal nok antallet være korrekt.
Problemet oppstår veldig ofte når du sletter seksjoner og kategorier som inneholder meldinger og emner.
Logged

Proud to be Norwegian

Feel free to send me an IM if you got any questions or comments regarding YabbSE or my translation.

My portfolio(Norwegian)

Caught 43 llamas.
tompa
Noobie
*
Posts: 11


I'm a llama!

Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #2 on: February 20, 2003, 12:36:56 PM »
Reply with quote

Testade, men det hjälpte inte :(
/Tompa
Logged
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #3 on: February 20, 2003, 01:49:18 PM »
Reply with quote

Om jag inte minns fel, så räknas alla raderade inlägg till totala antalet inlägg, så även om man tar bort inlägg så räknas de fortfarande till antalet. Det är avsiktligt...

Kan det tänkas vara det? Har du tagit bort inlägg eller ämnen nån gång, så att det kan tänkas vara det som spelar in?
Logged
tompa
Noobie
*
Posts: 11


I'm a llama!

Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #4 on: February 20, 2003, 02:15:43 PM »
Reply with quote

Nej jag har inte raderat något meddelande alls.
yabbse räknar så det blir nästan dubbelt så många innlägg mot vad det egentligen finns.

/Tompa
Logged
Carina
Jr. Member
**
Posts: 97


I'm new here...

Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #5 on: February 20, 2003, 03:15:37 PM »
Reply with quote

Men, vad konstigt! Nog för att jag själv hade initiala problem med mitt forum - men detta råkade jag aldrig ut för! Tack och lov... :D

Quote from: tompa on February 20, 2003, 02:15:43 PM
Nej jag har inte raderat något meddelande alls.
yabbse räknar så det blir nästan dubbelt så många innlägg mot vad det egentligen finns.
/Tompa
Nästan dubbelt så många eller exakt dubbelt så många? Om det är exakt dubbelt så många, så borde man kanske börja nysta i problemet på så sätt att man letar efter ngn oavsiktlig multiplikation med två som inträffar (men som självklart inte skall inträffa).

Hur ser det ut i din databas? Har du kollat den efter det att du gjorde den här "nollställningen"...eller vad jag skall kalla det, som skoen så klokt föreslog?
Logged
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #6 on: February 20, 2003, 04:26:13 PM »
Reply with quote

Okej, låt oss se här... I vilka lägen är det som felräkningen uppstår? Är det bara vid totala antalet inlägg för tavlor, eller är det även för antal inlägg som respektive medlem gjort? Står det samma sak i statistikcentret, eller uppstår problemet bara på sammanfattningen på forumindex? Etc.

Det skulle hjälpa med så mycket detaljer som möjligt, och gärna en länk också...
Logged
tompa
Noobie
*
Posts: 11


I'm a llama!

Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #7 on: February 20, 2003, 05:04:13 PM »
Reply with quote

Länken:
http://www.silverminken.se/vwmarknaden/forum
Logged
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #8 on: February 20, 2003, 06:45:51 PM »
Reply with quote

Jag förstår inte riktigt problemet - Av de tavlor jag kollat på så verkar antalet stämma ganska bra...

Exempelvis: Originalsnack - Enligt statistiken och förstasidan finns 10 inlägg. I verkligheten finns två ämnen - Ett med 6 inlägg och ett med 4 inlägg. 6 + 4 = 10. Diskussion om Vwmarknaden - Enligt statistiken finns 12 inlägg. I verkligheten finns ett ämne med 12 inlägg.

Var är det som det inte stämmer...?  ::)
Logged
Carina
Jr. Member
**
Posts: 97


I'm new here...

Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #9 on: February 20, 2003, 07:21:17 PM »
Reply with quote

Quote from: Daniel Hofverberg on February 20, 2003, 04:26:13 PMDet skulle hjälpa med så mycket detaljer som möjligt, och gärna en länk också...

Jag hade också tänkt be om en länk men tänkte att det kanske kunde verka alltför nyfiket! Tur att Daniel är mindre räddhågad av sig!  :D

Först: så fint ditt forum är!  :D Mkt snyggt, faktiskt!

Men - aha! - jag undrar om jag inte förstår vad du menar? Om jag inte räknat fel i hastigheten så stämmer det (nästan!) för mig också (precis som för Daniel), när jag räknar antalet inlägg. Inte riktigt - forumet visar 66 inlägg men jag kan bara räkna till 65? Kanske har du raderat ngt litet eget inlägg, trots allt?

Men i stort stämmer alltså antalet inlägg med de jag kan se. Jag undrar emellertid om du inte sett det så här:

På varje tavla listas för varje ämne (eller "tråd" som en del säger) dels antalet svar, dels antalet visningar av just det ämnet (den "tråden"). Det är inte möjligen så att du räknar antalet svar - och glömmer att för varje ämne/tråd du måste lägga till "1" - du har ju ett "grundinlägg" också (alltså inlägget som den som startade diskussionen skrev) och detta måste ju då läggas till antalet "svar" för att summan skall bli den rätta.

Kan det vara så enkelt?
« Last Edit: February 20, 2003, 07:23:39 PM by Carina » Logged
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #10 on: February 20, 2003, 08:52:57 PM »
Reply with quote

Jo, jag kom också att tänka på skillnaden mellan inlägg och svar. Kan det vara så, tompa, eller är det fortfarande något annat galet?

Däremot har jag upptäckt en liten översättningsmiss från min sida: På statistikcentret finns det en rubrik som säger "10 största ämnena (baserat på antal inlägg)" - Det är en miss, det ska vara "baserat på antal svar". Jag har ändrat det nu... Det är antagligen inte relevant i det här fallet, men jag tänkte nämna det i alla fall...
Logged
tompa
Noobie
*
Posts: 11


I'm a llama!

Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #11 on: February 20, 2003, 10:05:08 PM »
Reply with quote

Ahhhh....
Visst är det jag som räknat fel och inte yabbse ::)
Tänkte inte på att "grund" inlägget inte räknades med.
Fast håll med om att det är lite förvirrande!

Kul förresten att du tyckte forumet var snyggt. Har jobbat med det ett tag och faktum är att jag har kollat på ett antal olika forum, men yabbse var det enda som jag tyckte var lättast att disajna :)
Logged
Carina
Jr. Member
**
Posts: 97


I'm new here...

Re:Yabbse räknar fel på inläggen.
« Reply #12 on: February 20, 2003, 10:32:14 PM »
Reply with quote

Quote from: tompa on February 20, 2003, 10:05:08 PM
Ahhhh....
Visst är det jag som räknat fel och inte yabbse ::)
Det ante mig nästan att det kunde vara detta som var problemet.  ;)
Quote
Tänkte inte på att "grund" inlägget inte räknades med.
Fast håll med om att det är lite förvirrande!
Kanske lite förvirrande på så sätt att det på indexsidan står "antal inlägg" medan det som visas på tavlan är "antal svar"...och så tänker man just inte på att man jämför äpplen med päron... :D
Quote
Kul förresten att du tyckte forumet var snyggt. Har jobbat med det ett tag och faktum är att jag har kollat på ett antal olika forum, men yabbse var det enda som jag tyckte var lättast att disajna :)
Tja - själv är jag inte direkt hyperbra på att "disajna" och jag brukar därför köra en viss stil rakt av: svart bakgrund och vit text - med konsekvens att alla som besöker mina sidor klagar högljutt. Jag kan emellertid inte göra mkt åt saken - och brukar försöka skylla ifrån mig med att "innehållet är viktigast". Mina nätvänner brukar av ngn anledning ej helt och hållet hålla med... :)

Jo - det var faktiskt mkt snyggt, jag tyckte verkligen det. Harmoniskt men ändå inte "färglöst".
Logged
Pages: [1] Reply Ignore Print 
YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  Yabbse räknar fel på inläggen. « previous - next »
 


Powered by MySQL Powered by PHP YaBB SE Community | Powered by YaBB SE
© 2001-2003, YaBB SE Dev Team. All Rights Reserved.
SMF 2.1.4 © 2023, Simple Machines
Valid XHTML 1.0! Valid CSS

Page created in 0.044 seconds with 20 queries.