Welcome, Guest. Please Login or Register.
April 25, 2024, 09:49:12 PM
Home Help Search Log in Register
News: If you are still using YaBB SE, please consider upgrading to SMF as soon as possible.

YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  brukernavn og epost - haster « previous next »
Pages: 1 [2] Reply Ignore Print
Author Topic: brukernavn og epost - haster  (Read 10451 times)
skoen
Longing For a Title
YaBB God
*****
Posts: 601


Official translator and local mod.

ICQ - 164554802hoyreskoen@hotmail.com WWW
Re:brukernavn og epost - haster
« Reply #15 on: September 04, 2003, 08:10:30 PM »
Reply with quote

Jeg ser at du bruker forumet som en del av hele siden, så det er nok ikke bare selve forumet som tar båndbredden.
Nyhetene du har på siden kommer også nemlig fra forumet og med så mange treff som du har på siden din som bruker elementer fra forumet de fleste stedene, er det ikke rart det går såpass mye båndbredde.
Forumet ditt har 1641 medlemmer. Dette er et stort antall. Og da går det noe båndbredde når du har i snitt 70 brukere pålogget samtidig på siden din iløpet av en måned hver dag.

Kikket litt i innstillingene du kan gjøre på forumet under seksjonen 'Installerte Mods Instillinger og alternativer så dersom du ikke har aktiver innstillingen 'Aktiver Komprimert Utseende' og aktivert innstillingen 'Deaktiver caching av utdata' skal det kunne gjøre noen underverker for båndbredden.

Ellers så skal det vel være noe hjelp et annet sted på forumet til ditt problem, enten som en mod eller i den engelske seksjonen.
Logged

Proud to be Norwegian

Feel free to send me an IM if you got any questions or comments regarding YabbSE or my translation.

My portfolio(Norwegian)

Caught 43 llamas.
Thomas
Full Member
***
Posts: 203


WWW
Re:brukernavn og epost - haster
« Reply #16 on: September 04, 2003, 08:22:31 PM »
Reply with quote

Hei Skoen

Prøver å endre litt i "Installerte Mods og Innstillinger".

Jeg har aktivert komprimert utseende fra før, men i hjelpeteksten på denne står det "This option will compress output to lower bandwidth consumption, but it requires zlib to be installed. " Mitt spørsmål da er - hvordan vet jeg om jeg har zlib installert?

Jeg har også aktivert "Deaktiver caching av utdata" fra før, men likevel så sliter jeg med mye båndbredde....

QuoteEllers så skal det vel være noe hjelp et annet sted på forumet til ditt problem, enten som en mod eller i den engelske seksjonen.
Har du noen anelse hvor jeg kan finne det?

/Thomas
Logged
skoen
Longing For a Title
YaBB God
*****
Posts: 601


Official translator and local mod.

ICQ - 164554802hoyreskoen@hotmail.com WWW
Re:brukernavn og epost - haster
« Reply #17 on: September 04, 2003, 08:39:16 PM »
Reply with quote

For å finne ut om zlib er installert lager du en helt enkel PHP fil med følgende tekst:

<?
phpinfo();
?>


i en fil du kaller phpinfo.php og laster den opp til serveren.

Men alle har Zlib installert. Hvis ikke, får du be de installere zlib.

Du finner en egen seksjon for Zlib like under Zip og like over Additional Modules i den phpinfo.php fila.
Logged

Proud to be Norwegian

Feel free to send me an IM if you got any questions or comments regarding YabbSE or my translation.

My portfolio(Norwegian)

Caught 43 llamas.
Thomas
Full Member
***
Posts: 203


WWW
Re:brukernavn og epost - haster
« Reply #18 on: September 04, 2003, 08:54:03 PM »
Reply with quote

Fant ikke noen info om dette - se http://www.dykkesiden.com/phpinfo.php

Er det jeg som er blind bare?

/Thomas
Logged
skoen
Longing For a Title
YaBB God
*****
Posts: 601


Official translator and local mod.

ICQ - 164554802hoyreskoen@hotmail.com WWW
Re:brukernavn og epost - haster
« Reply #19 on: September 04, 2003, 09:30:15 PM »
Reply with quote

Jeg ser heller ikke zlib der, men de ville ikke laget en YaBBSE versjon og krevd en funksjon som ligger i en versjon nyere enn den de har satt som minstekrav.

Ifølge kravene til YaBBSE er det PHP versjon 4.1, din server kjører en eldre versjon enn min, men allikevel er det 4.2.1, som er nyere enn minstekravet på 4.1, prøv og aktiver det, se om det vil hjelpe på med båndbredden.
Logged

Proud to be Norwegian

Feel free to send me an IM if you got any questions or comments regarding YabbSE or my translation.

My portfolio(Norwegian)

Caught 43 llamas.
Daniel Hofverberg
YaBB God
*****
Posts: 582


WWW
Re:brukernavn og epost - haster
« Reply #20 on: September 04, 2003, 09:37:53 PM »
Reply with quote

Det fanns mycket riktigt inget zlib i den phpinfo:n. Förmodligen är den modulen inte installerad alls på servern. Prova kontakta webbhotellet och hör om zlib, och om de skulle kunna installera den. Det kan som sagt göra mycket stor skillnad för bandbredden.

Vad gäller bandbredd, så har mitt forum som mest haft ungefär 10000 besök i månaden, och jag har aldrig använt mer än cirka 1 - 2 GB bandbredd per månad - Det inkluderar både forumet och hela sajten, som brukar ha ungefär 30000 besökare i månaden.

Quote from: Thomas on September 04, 2003, 08:22:31 PM
Jeg har også aktivert "Deaktiver caching av utdata" fra før, men likevel så sliter jeg med mye båndbredde....
"Deaktiver caching av utdata" ska inte vara markerat - Om den är det, så kommer inga bilder eller någonting att cachas (alltså måste bilderna laddas om för varje enskild sida i forumet, för varje användare), vilket gör att bandbreddsanvändningen ökar rejält.

Stäng av "Deaktiver caching av utdata", så borde bandbredden minska avsevärt...
Logged
skoen
Longing For a Title
YaBB God
*****
Posts: 601


Official translator and local mod.

ICQ - 164554802hoyreskoen@hotmail.com WWW
Re:brukernavn og epost - haster
« Reply #21 on: September 04, 2003, 09:39:22 PM »
Reply with quote

OK, så det var motsatt.
Så mye peiling har jeg på PHP-scripting.
Logged

Proud to be Norwegian

Feel free to send me an IM if you got any questions or comments regarding YabbSE or my translation.

My portfolio(Norwegian)

Caught 43 llamas.
Thomas
Full Member
***
Posts: 203


WWW
Re:brukernavn og epost - haster
« Reply #22 on: September 04, 2003, 10:53:20 PM »
Reply with quote

Quote from: Daniel Hofverberg on September 04, 2003, 09:37:53 PM
Det fanns mycket riktigt inget zlib i den phpinfo:n. Förmodligen är den modulen inte installerad alls på servern. Prova kontakta webbhotellet och hör om zlib, och om de skulle kunna installera den. Det kan som sagt göra mycket stor skillnad för bandbredden.

Vad gäller bandbredd, så har mitt forum som mest haft ungefär 10000 besök i månaden, och jag har aldrig använt mer än cirka 1 - 2 GB bandbredd per månad - Det inkluderar både forumet och hela sajten, som brukar ha ungefär 30000 besökare i månaden.

Quote from: Thomas on September 04, 2003, 08:22:31 PM
Jeg har også aktivert "Deaktiver caching av utdata" fra før, men likevel så sliter jeg med mye båndbredde....
"Deaktiver caching av utdata" ska inte vara markerat - Om den är det, så kommer inga bilder eller någonting att cachas (alltså måste bilderna laddas om för varje enskild sida i forumet, för varje användare), vilket gör att bandbreddsanvändningen ökar rejält.

Stäng av "Deaktiver caching av utdata", så borde bandbredden minska avsevärt...

Skal høre med webhotellet om zlib.

Ellers så har jeg nå stengt av "Deaktiviser caching av utdata" og merket at forumet ble vesentlig raskere å aksessere.

Takk for god hjelp.

Skoen: Kanske vi bør endre i den norske språkfilen rundt dette med Deaktiviser caching av utdata til noe mer forståelig samt en advarsel om at det vil øke nedlastningstid og bruk av båndbredde?

/thomas
Logged
skoen
Longing For a Title
YaBB God
*****
Posts: 601


Official translator and local mod.

ICQ - 164554802hoyreskoen@hotmail.com WWW
Re:brukernavn og epost - haster
« Reply #23 on: September 04, 2003, 11:02:59 PM »
Reply with quote

Endringen er allerede utført i den oppdaterte .lng fila som finnes her.

Finn frem følgende linje i: norsk.lng
$txt['yse103'] = 'Deaktiver catching av utdata';

Erstatt den med:
$txt['yse103'] = 'Deaktiver cache for forumet<br><strong>Advarsel:</strong> Deaktivering vil føre til økt båndbreddeforbruk og saktere fart.';
Logged

Proud to be Norwegian

Feel free to send me an IM if you got any questions or comments regarding YabbSE or my translation.

My portfolio(Norwegian)

Caught 43 llamas.
Pages: 1 [2] Reply Ignore Print 
YaBB SE Community  |  Language Specific User Help  |  Svenska/Norsk/Dansk  |  brukernavn og epost - haster « previous - next »
 


Powered by MySQL Powered by PHP YaBB SE Community | Powered by YaBB SE
© 2001-2003, YaBB SE Dev Team. All Rights Reserved.
SMF 2.1.4 © 2023, Simple Machines
Valid XHTML 1.0! Valid CSS

Page created in 0.035 seconds with 20 queries.